2. aprīlī Siguldas novada bibliotēkas pārstāvji piedalījās Salaspils novada bibliotēkas organizētajā seminārā, lai iepazīstinātu visa Pierīgas reģiona bibliotēku darbiniekus par Erasmus+ mobilitātēm, kurās devās darbinieki no Siguldas novada bibliotēkas.
Siguldas novada bibliotēkas darbinieces izklāstīja savu pieredzi, ieguvumus no mobilitātes braucieniem Polijā, Itālijā un Maltā, kā arī rosināja kolēģus rakstīt savus projektus. Noslēgumā tika parādīti arī interesantākie praktiskie darbi un digitālie rīki, inovatīvas vietnes, kas var noderēt bibliotekārajā darbā ikvienam, strādājot ar pieaugušajiem un senioriem. Tika aplūkoti šādi tiešsaistes rīki – Padlet, Baamboozle, Gamma, Quizlet, Suno Al, ChatGPT u.c.
Iegūtās prasmes dod iespēju pilnveidot un bagātināt ikdienas izglītojošo darbu bibliotēkā. Piemēri, kā var bibliotēkas darbā izmantot gūtās prasmes un digitālos rīkus tiešajos darba pienākumos pieaugušo izglītošanā:
- bibliotēkas resursu koplietošana, piemēram, Padlet var izmantot, lai izveidotu interaktīvas “piezīmju sienas”, kurās var dalīties ar saviem ieteikumiem par literatūru (piemēram, grāmatu klubi), nepieciešamajām aktualitātēm zināšanu pilnveidē;
- apkopot mācību resursus – rakstus, videoklipus, saites un citu materiālu, kas saistīts ar apmācībām. Tas ļauj piekļūt nepieciešamajiem materiāliem vienuviet, kas veicina mācīšanās procesu, dalīties ar pieredzi, uzdot jautājumus, apmainīties ar noderīgām piezīmēm;
- izglītojošas spēles – var veidot spēles, kas saistītas ar pieaugušo mācīšanās procesu, piemēram, par literatūru, vēsturi, medijpratību vai citiem mācību tematiem, organizēt viktorīnas. Iespēja veidot kartītes ar grāmatām, autoriem vai dažādiem terminiem. Veidot aizraujošu mācību procesu, kas motivē pieaugušos;
- spēļu izmantošana zināšanu nostiprināšanai – spēles var palīdzēt atkārtot mācību materiālus un veicināt zināšanu nostiprināšanu jautājumu un atbilžu formā (Blooket, Quizlet, Baamboozle);
- personalizētas darba lapas – veidot personalizētas, interaktīvas darba lapas par dažādiem tematiem, piemēram, par grāmatām, lasīšanas aktivitātēm vai bibliotēkas pakalpojumiem. Izveidot uzdevumus, kas palīdz mācīties un nostiprināt, piemēram, digitālās prasmes (App.Wizer.Me);
- izglītojoši pasākumi – izmantot Kialo-edu, lai organizētu diskusijas par literāriem darbiem, sabiedriskiem jautājumiem, izglītojošām tēmām, piemēram, tehnoloģijām vai vides aizsardzību. Šāda veida debates var veicināt kritisko domāšanu un argumentācijas prasmes;
- vizualizācija – ar Gamma palīdzību var viegli izveidot prezentācijas par dažādām tēmām, kas ļauj tērēt mazāk resursu “skeleta” veidošanai un palīdz efektīvāk komunicēt idejas un mācīt;
- diskusijas par aktuāliem tematiem: palīdz piedalīties strukturētās diskusijās par dažādiem sabiedriskiem un profesionāliem jautājumiem;
- personalizēta mācīšanās – AlgoEducation var izveidot pielāgotus mācību materiālus, kas atbilst pieaugušo mācīšanās vajadzībām un palīdz mācīties atbilstoši individuālajiem mācīšanās tempam un vajadzībām;
- mācību spēles un uzdevumi – LearningApps noder, lai izveidotu spēles, viktorīnas vai uzdevumus, kas saistīti ar pieaugušo izglītības jomām, piemēram, finanšu pratību, veselību, digitālo jomu, ekonomiku vai citiem tematiem.
Kopumā var secināt, ka digitālie rīki un platformas palīdz uzlabot mācīšanās procesu, padarot to interaktīvu, motivējošu un efektīvu un sniedz iespēju personalizēt mācības, veicinot bibliotēkas lietotāju iesaistīšanos.
Semināra laikā tika uzsvērta arī personīgo prasmju attīstīšana – publiskās runas nepieciešamība, stresa noturība, empātija, elastība un komandas darbs.
Siguldas novada bibliotēkas darbiniekus patīkami pārsteidza daudzie jautājumi no auditorijas gan par Erasmus+ projekta rakstīšanu, gan realizēšanu, gan praktiskām lietām.
Siguldas novada bibliotēkas darbinieku mācību mobilitāti pieaugušo izglītības sektorā līdzfinansē Eiropas Savienība. Aktivitāte notika projekta Nr. 2024–1‑LV01-KA122-ADU-000201129 ietvaros. Mobilitātes mērķis – uzlabot iespējas pieaugušajiem un senioriem gūt jaunas zināšanas no ārvalstu pieredzes Siguldas novada bibliotēkās, sekmējot neformālo izglītību un veicinot mūžizglītību.





