Eiropas Sociālā fonda Pluss projekts “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei”
Projekta numurs: Nr. 4.2.2.1/1/25/I/001
Siguldas novadam 2025./2026. mācību gadā kopējais pieejamais finansējums ir 110 289,60 eiro. Finansējums paredzēts, lai nodrošinātu aktivitāšu apmeklēšanu.

Siguldas novada pašvaldība uzsāk dalību ESF+ projektā Nr.4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei”, kura mērķis ir nodrošināt bērniem un jauniešiem iespēju piedalīties dažādās aktivitātēs zinātņu, tehnoloģiju, inženierzinātņu, matemātikas (STEM) un pilsoniskās līdzdalības jomās. Projekts veicinās mācību satura sasaisti ar praktisko pieredzi, radīs interesi par nākotnes profesijām un stiprinās izpratni par darba tirgus prasībām.
Projektā piedalās 20 Siguldas novada pašvaldības izglītības iestādes, tostarp pirmsskolas, pamatskolas un vidusskolas. Plānots, ka katrs dalībnieks projekta laikā apmeklē aptuveni 10 norises, tostarp 2025./2026. mācību gadā – 2 norises. 75 % no aktivitātēm būs STEM jomā, 25 % – pilsoniskajā līdzdalībā. Dalībnieki būs pirmsskolas izglītojamie (5–6 gadu vecumam) un skolēni no 1.–12. klasēm.
Projektā paredzēts sasniegt, ka vismaz 85 % izglītojamo piedalās norisēs, 50 % skolēnu nākotnes mācību izvēli ietekmē šī pieredze, bet 30 % vidusskolēnu – izvēloties starpdisciplināro kursu “Projekta darbs”.
Projektu “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” tiks īstenots līdz 2028. gada 31. augustam, un to līdzfinansē Eiropas Sociālais fonds Plus.
Plašāka informācija par projektu var uzzināt viaa.gov.lv.
Eiropas Sociālā fonda projekts “Skola – kopiena”
Projekta numurs: Nr. 4.2.3.1/1/24/I/001
Projekta īstenotājs: Valsts izglītības attīstības aģentūra
Projekta sadarbības partneris: Siguldas novada pašvaldība
Projekta īstenošanas ilgums: 2025. gada janvāris – 2029. gada augusts
Projekta kopējais pieejamais finansējums: 15 951 890 eiro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) finansējums – 13 559 106 eiro. Valsts budžeta līdzfinansējums – 2 392 784 eiro.

Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa 4.2.3.1. pasākumā “Integrēta “Skola – kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs” paredzēts attīstīt integrētu skolas – kopienas jeb pašvaldības izglītības ekosistēmas pieeju, veicinot starpinstitūciju sadarbību un izglītojamā vecāku (personu, kas realizē aizgādību) iesaisti izglītības procesā, lai nodrošinātu koordinētu rīcību sociālās atstumtības un priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska samazināšanai izglītojamiem un sekmētu vispārējās pamatizglītības un vidējās izglītības satura apguvi. Tā plānotais iznākums ir izglītojamo sociālā iekļaušana, viņu labbūtības veicināšana izglītības vidē un iekļaujošas izglītības attīstīšana.
Projektā iesaistītās izglītības iestādes: Siguldas Valsts ģimnāzija, Siguldas pilsētas vidusskola, Siguldas 1.pamatskola, Laurenču sākumskola, Mores pamatskola, Allažu pamatskola, Garlība Merķeļa Lēdurgas pamatskola, Mālpils vidusskola, Krimuldas vidusskola, Inčukalna pamatskola.
Mērķa grupas: pašvaldību, valsts un valsts augstskolu dibināto vispārējās izglītības iestāžu izglītojamie no 1. līdz 12. klasei.
Projekta darbības virzieni:
- atbalsts starpresoru sadarbības stiprināšanai – rekomendāciju izstrāde un mācības izglītības iestāžu atbalsta komandām un pašvaldību sadarbības grupām;
- mērķsadarbības izglītojošo pasākumu organizēšana;
- partnerības projektu īstenošana;
- skola-kopiena iniciatīvu projektu īstenošana;
- supervīzijas individuālā atbalsta sniegšanā iesaistītajām personām;
- lasītprasmes veicināšanai 1.–3. klasē;
- konsultatīvais atbalsts 1.–12. klases izglītojamajiem (psihologs, PKK, sociālais pedagogs, bibliotekārs, speciālais pedagogs);
- atbalsts mācību priekšmetos 9. klašu izglītojamajiem, kuri nav nokārtojuši CE un atkārtoti mācās 9. klasē;
- mentora atbalsts izglītojamajiem no 13 gadu vecuma.
Plašāka informācija par projektu un tā aktualitātēm valstiskā līmenī var uzzināt skola-kopiena.lv.

Eiropas Sociālā fonda projekts “Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai”
Projekta numurs: 8.3.2.2/16/I/001
SAM: 8.3.2. Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai
Īstenotājs: Valsts izglītības satura centrs
Īstenošanas laiks: 01. 01. 2017.– 31. 05. 2023.

Projekta mērķis – nodrošināt Latvijas izglītības pakalpojumu daudzveidību, kas balstīti uz individuālās mācību pieejas attīstību un ieviešanu vispārējās izglītības iestādēs, tādējādi uzlabojot izglītojamo kompetences un mācību sasniegumus.
Projektā iesaistītās izglītības iestādes: Siguldas 1. pamatskola, Krimuldas vidusskola, Mālpils vidusskola, Inčukalna pamatskola, Laurenču sākumskola, Mores pamatskola, Garlība Merķeļa Lēdurgas pamatskola.
Projektā atbalstāmās aktivitātes 2022./2023. mācību gadā:
- pedagoga palīgs/otrais pedagogs (sniedz individualizētu atbalstu lielās mācību klasēs vai klasēs, kurās ir liels skaits skolēnu ar mācīšanās traucējumiem vai mācīšanās grūtībām);
- mācīšanās grupas (ar mērķi sniegt atbalstu tām skolēnu grupām, kurām COVID-19 apstākļos ir nepieciešams kompensēt noteiktu mācību satura jautājumu apguvi);
- laborantu programma (nodrošina kopdarbībā ar mācību priekšmeta skolotāju pedagoģiskā darba metožu daudzveidību mācību stundās, piemēram, organizējot praktiskos uzdevumus un eksperimentus STEM mācību priekšmetu apguvei);
- talantu programma (mērķtiecīgi veidota mērķprogramma skolēniem ar augstiem sasniegumiem vai augstu sasniegumu potenciālu);
- pētniecības programma (mērķtiecīgi veidota programma skolēnu pētniecisko prasmju attīstīšanai, t.sk. praktisku nodarbību veidā);
- interešu izglītība (var turpināt jau iepriekšējos projekta posmos iesāktās inovatīvās interešu STEM un vides jomā).
Eiropas Sociālā fonda projekts “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai”
Projekta numurs: 8.3.4.0/16/I/001
SAM: 8.3.4. projekta īstenošanas pamats: Ministru kabineta 12.07.2016. noteikumi Nr. 460 „Darbības programmas” Izaugsme un nodarbinātība” 8.3.4. specifiskā atbalsta mērķa” „Samazināt priekšlaicīgu mācību pārtraukšanu, īstenojot preventīvus un intervences pasākumus” īstenošanas noteikumi”
Projekta īstenotājs: Izglītības kvalitātes valsts dienests (IKVD)
Īstenošanas laiks: 03.2017.–12.2023. Sadarbības līgums ar IKVD noslēgts 08.11.2018.

Projektā iesaistītās izglītības iestādes: Siguldas pilsētas vidusskola, Siguldas Valsts ģimnāzija, Mores pamatskola, Allažu pamatskola, Laurenču sākumskola, Siguldas 1. pamatskola, Mālpils vidusskola, Krimuldas vidusskola, Garlība Merķeļa Lēdurgas pamatskola
Projekta mērķis – samazināt priekšlaicīgu mācību pārtraukšanu, īstenojot preventīvus un intervences pasākumus vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestāžu izglītojamiem.
Projekta mērķa grupa:
- vispārizglītojošo skolu skolēni no 5. līdz 12. klasei, kā kā arī 1.–4. klases izglītojamie no 2021./2022. mācību gada 1. semestra;
- profesionālās izglītības iestāžu audzēkņi no 1. līdz 4. kursam (arī vispārējās izglītības iestāžu, kuras īsteno profesionālās izglītības programmas).
Projekta atbalsta pasākumi:
- konsultācijas (pedagogs, psihologs, sociālais pedagogs, pedagoga palīgs, speciālās izglītības pedagogs, surdotulks, asistents, ergoterapeits).
Kompensācija par:
- sabiedriskā transporta biļetēm (starppilsētu, starpnovadu);
- naktsmītnēm;
- ēdināšanu;
- individuālās lietošanas priekšmetiem;
- speciālo transportu.
Informācija par projektu:

Eiropas Sociālā fonda projekts “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs”
Projekta numurs: 8.3.5.0/16/I/001
SAM: 8.3.5. projekta īstenošanas pamats:
2016. gada 7. jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr.359 „Darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” 8.3.5. specifiskā atbalsta mērķa „Uzlabot pieeju karjeras atbalstam izglītojamajiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” īstenošanas noteikumi”.
Īstenotājs: Valsts izglītības attīstības aģentūra
Īstenošanas laiks: 2016. gada 1. janvāris – 2020. gada 31. decembris

Projekta mērķis – uzlabot pieeju karjeras atbalstam izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs.
Projekts noslēdzies.
Kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma” kopš 2018. gada rudens nodrošina skolēniem valsts apmaksātu iespēju regulāri iepazīt Latvijas kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes tā attīstot kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci, mazinot sociālo nevienlīdzību un spēcinot lepnumu par savu valsti un tās cilvēkiem.
Programmas ietvaros skolēni iepazīst kultūras norises mūzikā, teātrī, dejā, cirkā, vizuālajā mākslā, kino, arhitektūrā, dizainā, materiālajā un nemateriālajā kultūras mantojumā, literatūrā un grāmatniecībā, kas sniedz māksliniecisku baudījumu, raisa pārdomas par personīgi nozīmīgiem un sabiedriski aktuāliem jautājumiem, izklaidē un vienlaikus palīdz paplašināt redzesloku un apgūt mācību saturu. Veidota kā holistiska, starpdisciplināra programma, tā apvieno resursus un veicina sinerģiju kultūras un izglītības jomu darbībā.
Programma nostiprina sabiedrības izpratni par kultūras īpašo lomu personības attīstībā un 21. gadsimta zināšanu ekonomikā. Tā sniedz nozīmīgu ieguvumu kultūras nozarei, sekmējot jaunu kultūras produktu veidošanu bērnu un jauniešu auditorijai, paaugstinot radošo profesionāļu nodarbinātību, kā arī veidojot nākotnes auditoriju.

Programmā piedalās: Siguldas Valsts ģimnāzija, Siguldas pilsētas vidusskola, Siguldas 1. pamatskola, Krimuldas vidusskola, Mālpils vidusskola, Allažu pamatskola, Laurenču sākumskola, Inčukalna pamatskola, Garlība Merķeļa Lēdurgas pamatskola, Mores pamatskola.
Plašāk par programmu var uzzināt šeit.
Projekts “Pieaugušo mūžizglītības kultūras attīstība un stiprināšana vietējā sabiedrībā”
Projekta Nr.: 2024–1‑LV01-KA122-ADU-000221134
Projekta īstenošanas laiks: 01.06.2024.–31.08.2025.
Projektam piešķirtais finansējums: 54 515 eiro

Projektā sagaidāmie rezultāti:
- mūsdienīgu un inovatīvu pieaugušo mūžizglītības aktivitāšu pieejamības palielināšanās novadā, t.sk., pieaugušajiem ar mazāk iespējām;
- iepazīti risinājumi kā mazināt ārējos šķēršļus, kas kavē iedzīvotāju iesaisti pieaugušo izglītības aktivitātēs;
- tiks veicināta publiskā un privātā sektora sadarbība, sagatavojot un ieviešot starptautiskus projektus pieaugušo mūžizglītības kultūras stiprināšanas jomā.
Siguldas novada pieaugušo izglītotāji un Izglītības un sporta pārvaldes profesionāļi guva pieredzi programmas Erasmus+ projekta darba ēnošanas vizītē Austrijā, kas norisinājās 2024.gada septembra sākumā. Vizītes mērķis bija iepazīt pieejas un veidus, kā mazināt šķēršļus pieaugušo iesaistei izglītības procesos, un paplašināt kvalitatīvu mūžizglītības pakalpojumu pieejamību, īpaši attālos reģionos.


Vizītes laikā delegācija tikās ar BVÖ GmbH pārstāvjiem, lai diskutētu par tēmu “Pieaugušo izglītības šodien un rīt”. Šī saruna sniedza vērtīgu ieskatu Austrijas izglītības sistēmas sasaistē ar reģiona darba tirgus vajadzībām.

Apmeklējām AutArK Brückl dienas aprūpes un nodarbinātības centru, kas palīdz apgūt nepieciešamās aroda prasmes un sniedz nodarbinātības pakalpojumus pieaugušajiem ar garīga rakstura traucējumiem.
Tāpat tika apmeklēts TCC – Testcenter Carinthia, kur varēja gūt praktisku ieskatu karjeras konsultācijās pieaugušajiem. Katram darba meklētājam tiek piemērot individuāla pieeja, kur jomas profesionāļi palīdz noorientēties darba tirgus vajadzībās un sniedz atbalstu atbilstošākās profesionālās jomas vai virziena atrašanā, kā arī darba vietas piemeklēšanā. Karjeras centrs ir tiešais tilts starp darba devēju un darba ņēmēju.
Mobilitates dalībnieki apmeklēja arī Althofenas Polittehnikumu. Tajā dažādas prasmes un profesijas apgūst tie jaunieši, kuriem nav bijusi iespēja iegūt vidējo izglītību vispārējās izglītības iestādēs.
Pēc darba ēnošanas vizītes Siguldas novada profesionāļi secināja, ka struktūra un sistēmiska pieeja ir būtiska veiksmīgai pieaugušo izglītības attīstībai. Gūtā pieredze Austrijā ir apstiprinājums, ka mūžizglītības iniciatīvas ir nepieciešamas un ka ir svarīgi, lai izglītības sistēma būtu sakārtota visos līmeņos.

Šī pieredzes apmaiņa ir devusi Siguldas novada pieaugušo izglītotājiem jaunas zināšanas, prasmes un motivāciju attīstīt inovatīvus pakalpojumus vietējā kopienā, lai sekmētu pieaugušo iesaisti izglītībā un nodrošinātu viņu konkurētspēju mainīgajā darba tirgū.


Siguldas novada pieaugušo izglītotāji un Izglītības un sporta pārvaldes speciālisti ir attīstījuši un pilnveidojuši profesionālās kompetences programmas Erasmus+ projekta darba ēnošanas vizītē un kursos Horvātijā. Brauciena mērķis bija apzināt un iepazīt veidus, kā mazināt barjeras pieaugušo iesaistei izglītības procesos un veicināt inovatīvu pieaugušo izglītības pakalpojumu attīstību Siguldas novadā.

Darba ēnošanas vizītes laikā Šibenikā dalībnieki iepazinās ar Horvātijas pieaugušo izglītības sistēmu un pieaugušo izglītības darba organizēšanu, apmeklējot AEI Studium un tiekoties ar iepriekš minētās organizācijas sadarbības partneriem. Tika gūts ieskats pieaugušo izglītības administrēšanas procesos un digitālās pārvaldības sistēmās.

Tika apmeklēts Trokut Šibenik, kas ir koprades telpa, kurā tiek organizētas pieaugušo izglītības aktivitātes uzņēmējdarbības jomā. Organizācijā tika uzvērts, ka tādējādi būtiski tiek sekmēta uzņēmējdarbības un IT kopienas stiprināšanai, kas ir būtisks atbalsts vietējās kopienas ekonomikas izaugsmei.
Darba ēnošanas vizītes dalībnieki uzsver, ka gūtā pieredze liecina par svarīgu sasaisti starp mūžizglītības piedāvājumu un vietējā darba tirgus prasībām, meklējot ceļus, kā iedvesmot cilvēkus apgūt trūkstošās profesionālās iemaņas.
Tāpat tiek akcentēts, ka vizīte sniedza noderīgu ieskatu, kā popularizēt kultūras mantojumu, strādājot ar dažādām mērķgrupām. Tas ir vērtīgs piemērs, ko varētu pārņemt Siguldas novada tūrisma nozare, piedāvājot izglītojošas programmas gan bērniem, gan pieaugušajiem.

Vienlaikus ar darba ēnošanas vizīti notika kursi “Iekļaujošas un ilgtspējīgas izglītības veidošana”. Kursu laikā dalībnieki no Latvijas un Lietuvas apguva pieejas un stratēģijas, kā veidot vai pielāgot mācību procesu, lai tas atbilstu dažādu mērķgrupu vajadzībām. Liels uzsvars tika likts uz ilgtspējīgas attīstības principu integrēšanu mācību saturā, veicinot radošumu, kritisko domāšanu un problēmu risināšanu kā mūžizglītības sastāvdaļas.
Mobilitātes dalībnieku atziņas par kursiem: apmācības apliecināja, ka mācīties nekad nav par vēlu un galvenais ir paša vēlme izglītoties. Tāpat būtisks secinājums ir tas, ka ir svarīgi nebaidīties meklēt un atrast atbalstu, un atzīt to, ko vēl nemāk, kas ir būtiski iekļaujoša mācību procesa veidošanā.
Kopumā šī Erasmus+ mobilitāte sniedza vērtīgu pieredzi un iedvesmu Siguldas novada pieaugušo izglītotājiem. Turpmāk tas būs vērtīgs atbalsts inovatīvākas, iekļaujošākas un ilgtspējīgākas pieaugušo izglītības sistēmas veidošanai novadā.

Siguldas novada pieaugušo izglītotāji un Izglītības un sporta pārvaldes speciālisti ir guvuši pieredzi programmas Erasmus+ projekta darba ēnošanas vizītes Polijā ietvaros. Vizītes mērķis bija apzināt un iepazīt veidus, kā mazināt barjeras pieaugušo iesaistei izglītības procesos un veicināt kvalitatīvu mūžizglītības pakalpojumu pieejamību, īpaši attālos reģionos.
Darba ēnošanas vizīte norisinājās Jelenia Gora pilsētā un tās apkārtnē. Mobilitātes dalībnieki iepazinās ar Polijas izglītības sistēmu un pieaugušo izglītības specifiku. Vizītes ietvaros tika apmeklētas šādas iestādes un organizācijas:
- Fundacja PCKK Edukacja i Rozwój. Iepazīšanās ar nevalstiskās organizācijas darbības virzieniem, īpaši akcentējot tās sadarbību ar valsts un vietēja līmeņa iestādēm, nodrošinot mūžizglītības aktivitātes pieaugušajiem.
- Darba ēnošanas vizītes ietvaros tika organizēt tikšanās Jelenia Gora pilsētas domē, kur mobilitātes dalībniekiem bija iespēja iepazīt pašvaldības un nevalstiskā sektora sadarbības formas mūžiziglītības kultūras stiprinšānas kontekstā. Tika apmeklēta publiskā bibliotēka (Książnica Karkonoska), kas ir nozīmīgs resurss mūzizglītības kultūras stiprināšanas kontekstā reģionā un pieaugušo skolā (TEB Edukacja), kur bija iespēja iepazīties ar tās mācību procesiem.
- Mobilitātes dalībnieki tikās ar lauku sieviešu apvienību (Rural Women’s Circle Mysłakowice) un vietējo rīcības grupu (Local Action Group Association “Partnerstwo Ducha Gór”), lai izprastu pilsoniskās sabiedrības lomu mūžizglītībā. Tika apmeklēts arī Dabas un izglītības centrs (Pałac Sobieszów).
Darba ēnošanas vizītes dalībnieki uzsver, ka gūtā pieredze ir ļoti vērtīga un iedvesmojoša. Kā galvenās atziņas tika izceltas šādas jomas:
- Polijā liela loma pieaugušo izglītības aktivitāšu nodrošināšanā ir nevalstiskajām organizācijām (NVO), kas aktīvi iesaista iedzīvotājus, t.sk. senioru padomes, vajadzību identificēšanā.
- Īpaši iedvesmojošs ir brīvprātīgā darba modelis “Iemāci man, ko tu proti” modelis”, kur seniori savstarpēji apmainās ar zināšanām un prasmēm, veicinot aktīvu un ilgtspējīgu kopienas darbību.
- Gūtā pieredze apliecina, ka ar cilvēku entuziasmu un zināšanām ir iespējamas nozīmīgas pārmaiņas. Izmantojot projektu darbu un piesaistot finansējumu, ir iespējams aptvert plašu iedzīvotāju loku un plašas darbības teritorijas.
- Ļoti svarīga ir jauniešu iesaiste mūžizglītības projektos. Tas palīdz ne tikai mācīšanās, bet arī socializācijas procesos, veidojot starppaudžu sadarbību.
Šī pieredzes apmaiņa ir devusi Siguldas novada pieaugušo izglītotājiem jaunu skatījumu uz mūžizglītību kā visaptverošu sistēmu, kurā ir svarīga plaša sabiedrības iesaiste un sadarbība starp dažādām organizācijām.
Siguldas novada pieaugušo izglītotāji un Izglītības un sporta pārvaldes profesionāļi iepazīst mūzizglītības pieejas un principus programmas Erasmus+ projekta darba ēnošanas vizītē Austrijas pilsētā Klāgenfurtē. Vizītes mērķis bija apzināt pieejas, kā mazināt barjeras pieaugušo iesaistei izglītības procesos, un veicināt kvalitatīvu mūžizglītības pakalpojumu pieejamību, t.sk. attālos reģionos.

Vizītes laikā mobilitātes dalībnieki apmeklēja organizācijas, kas ir iesaistītas izglītības procesu nodrošināšanā reģionā un dažāda profila izglītības iestādes, tādējādi veidojot izpratni par Austrijas izglītības sistēmas efektivitāti kopumā.

Tika apmeklētas vidusskolas līmeņa izglītības iestādēs (Neue Mittelschule), kas piedāvā izglītības ieguves iespējas cilvēkiem ar zemu mācīšanās motivāciju, kā arī arodskola (Berufsschule), kurā īpaša vērība tiek pievērsta iebraucēju integrācijai izglītības sistēmā. Vakarskolas (Abendschule) ir lielisks atbalsts tiem, kas no rīta strādā un nav ieguvuši vidējo izglītību vai arī personām ar zemu mācīšanās motivāciju. Tajās tiek piedāvāta individualizēta pieeja
Mobilitātes dalībnieki apmeklēja centru Come IN Klagenfurt, kas arodprasmes apgūst jauniešiem ar īpašām vajadzībām, tādējādi nodrošinot viņu sekmīgāku integrāciju sabiedrībā.
Tāpat tika apmeklēti Testcenter Carinthia TAZ un Tpv villach technologiepark, kur varēja gūt ieskatu, kā notiek iedzīvotāju profesionālā orientācijas pilnveide, sadarbojoties gan uzņēmumiem, gan pakalpojumu sniedzējiem, gan nodarbinātības aģentūrām.
Darba ēnošanas vizītes dalībnieki uzsver, ka Austrijā liela vērība tiek pievērsta mūžizglītības kultūras stiprināšanai dažādos veidos un formās:
- Duālā izglītības sistēma: Pieaugušajiem ir iespēja jebkurā vecumā apgūt jaunas prasmes arodskolās, ja vien viņi atrod darba devēju, kas noslēdz prakses līgumu. Prakse veido 80% no apmācības laika, nodrošinot ātru un efektīvu iekļaušanos darba tirgū.
- Sistēmiska pieeja. Visi izglītības procesā iesaistītie — skolas, karjeras centri, uzņēmumi un nodarbinātības aģentūras — strādā kopā, lai nodrošinātu elastīgu un efektīvu izglītības ieguves sistēmu visos vecumposmos.
- Austrijā ir spēcīgas izglītības jomas vērtības: dažādība, izglītības pieejamība ikvienam, izglītības līmeņu pēctecības – spēcīgs resurss mūžizglītības stiprināšanai un līdz ar to arī ekonomikas augšupejai kopienās.

Šī pieredzes apmaiņa ir devusi Siguldas novada speciālistiem jaunas zināšanas un praktiskas iemaņas mūžizglītības kultūras stiprināšanai novadā.

Siguldas novada pieaugušo izglītotāji un Izglītības un sporta pārvaldes speciālisti ir pilnveidojuši profesionālās kompetences programmas Erasmus+ kursos “Atklāj 7C: Mācīšanās dzīvei (un darbam) 21. gadsimtā” (Discover the 7Cs: Learning for Life (and Work) in the 21st Century), kas norisinājās Budapeštā, Ungārijā. Kursu mērķis bija apzināt veidus, kā mazināt šķēršļus pieaugušo iesaistei izglītības procesos, un veicināt inovatīvu mūžizglītības pakalpojumu attīstību.
Apmācību programma tika veidota, koncentrējoties uz septiņām galvenajām kompetencēm (7Cs), kas ir būtiskas 21. gadsimtā: radošums, kritiskā domāšana, komunikācija, sadarbība, starpkultūru izpratne, karjeras un dzīves prasmes, datorprasmes un digitālā pratība.
Kursu laikā dalībnieki no Latvijas, Grieķijas un Maltas piedalījās dažādās interaktīvās darbnīcās un diskusijās, lai izprastu, kā šīs prasmes integrēt pieaugušo mācīšanās procesā.
Dalībnieku atziņas par gūto pieredzi:
- Mūžizglītība kā kopienas saliedēšanas veids. Mobilitātes dalībnieki atzina, ka mūžizglītība nav tikai individuāla izaugsme, bet arī veids, kā saliedēt kopienu un veicināt radošumu. Tāpat tika uzsvērts, ka mūžizglītības piedāvājumam jābūt elastīgam, lai pielāgotos dažādu vecumu, prasmju līmeņu un dzīves apstākļu cilvēkiem.
- Iekļaujoša pieeja. Kursu laikā tika uzsvērts, cik svarīgi ir veicināt iekļaujošu pieeju mācīšanas un mācīšanās procesā, lai mācībās varētu piedalīties cilvēki ar dažādām prasmēm un pieredzi.
- Karjeras izglītība senioriem. Īpaša uzmanība jāpievērš karjeras izglītībai senioriem (50+), ņemot vērā mainīgās profesiju prasības un demogrāfijas tendences Eiropā.
- Starptautiskā pieredze. Kursi sniedza unikālu iespēju iepazīt citu valstu praksi mūžizglītības jomā, kas paplašina redzesloku un iedvesmo jaunu ideju ieviešanai.
Šī pieredze būs pamats, lai novadā turpinātu attīstīt inovatīvu, iekļaujošu un mūsdienu prasībām atbilstošu mūžizglītības sistēmu, kas veicina gan indivīdu, gan sabiedrības ilgtspējīgu izaugsmi.
Siguldas novada pieaugušo izglītotāji un Izglītības un sporta pārvaldes profesionāļi ir apguvuši un pilnveidojuši profesionālās prasmes programmas Erasmus+ kursos “Mākslīgā intelekta papildinātas mācīšanās pieredzes: izglītības nākotne” (AI-Enhanced Learning Experiences: The Future of Education), kas norisinājās Prāgā, Čehijā. Brauciena mērķis bija apzināt veidus, kā mazināt barjeras pieaugušo iesaistei izglītības procesos un veicināt inovatīvu pieaugušo izglītības pakalpojumu attīstību.
Kursu laikā dalībnieki no Latvijas, Spānijas, Grieķijas, Maltas, Vācijas un Japānas veidoja izpratni par mākslīgā intelekta (MI) lomu izglītībā, t.sk., pieaugušo izglītībā. Viņi apguva praktiskas iemaņas, kā izmantot MI rīkus, lai radītu jēgpilnus mācību uzdevumus un individualizētu mācību procesu.

Apmācību saturā īpaša vērība tika pievērsta MI ētiskajiem aspektiem. Tika pārrunāts, kā mākslīgais intelekts var palīdzēt veidot sadarbīgas vīzijas un kā vadīt jaunās paaudzes (Gen Z un Gen Alpha), kurām ir īpaši izaicinājumi saistībā ar uzmanības noturēšanu.
Pēc kursiem mobilitātes dalībnieki atzīst, ka mācīšanās process ir nebeidzams ceļš, kurā tehnoloģijas un MI var padarīt to daudz aizraujošāku. “Nav jābaidās no tehnoloģijām, bet, balstoties uz mūsu vērtībām, izmantojot tās, var sasniegt daudz augstākus rezultātus,” atzīst viens no dalībniekiem.
Gūtā pieredze apstiprināja, ka pedagoga loma izglītības ieguves procesā mainās — no galvenā informācijas avota viņš kļūst par mentoru un mācīšanās procesu vadītāju/virzītāju. Mūsdienās pieaugušo izglītībā pedagoga uzdevums ir piedāvāt rīkus, ļaujot audzēkņiem pašiem radīt rezultātu. Šāds radošs un uz problēmu risināšanu vērsts domāšanas veids ir nepieciešams, lai virzītos uz priekšu, attīstītos un pilnveidotos.

Šī pieredze ir devusi Siguldas novada profesionāļiem jaunu skatījumu uz tehnoloģiju lomu izglītībā un iedvesmojusi ieviest risinājumus, lai veicinātu pieaugušo iesaisti mūžizglītībā.

Noslēdzoties programmas Erasmus+ projektam “Pieaugušo mūžizglītības kultūras attīstība un stiprināšana vietējā sabiedrībā.” (2024–1‑LV01-KA122-ADU-000221134) novada pieaugušo izglītotāji un Izglītības un sporta pārvaldes profesionāļi tikās izbraukuma darbseminārā Eduarda Veidenbauma muzejā “Kalāči”, lai izvērtētu mobilitātēs gūto pieredzi un kopīgi uzsāktu darbu pie novada mūžizglītības kultūras stiprināšanas ietvara izstrādes.
Darbsemināra dalībnieki muzejpedagoģes Baibas Rozes vadībā sākotnēji iepazina un piedzīvoja Eduarda Veidenbauma muzejā “Kalāči” piedāvātās izglītības programmas, t.sk. pieaugušajiem.
Seminārā tika pārrunāta pieredze, kas iegūta starptautiskajās mobilitātēs, kā arī meklēti risinājumi, lai paplašinātu kvalitatīvu pieaugušo izglītības pakalpojuma pieejamību novadā, t.sk. attālos novada reģionos un turpinātu sekmēt pieaugušo izglītotāju piekļuvi starptautiskām zināšanām, prasmēm un iemaņām, veicinot inovatīvu pieaugušo izglītības pakalpojumu attīstību kopienās novadā.
Galvenie akcenti darbsemināra:
- starptautiskās pieredzes izmantošana pieaugušo izglītībā novadā;
- sadarbības stiprināšana starp novada pieaugušo izglītotājiem;
- darbsemināra rezultāti – pamats turpmākai pieaugušo izglītības pakalpojuma pieejamības nodrošināšanai novadā.
“Starptautiskās pieredzes gūšana novada pieaugušo izglītības jomas profesionāļiem ir devusi ierosmi strukturētāki strādāt pie mūžizglītības kultūras stiprināšanas ietvara izveides novadā, kas ilgtermiņā būs kā atbalsta rīks, lai varam atskatīties gan uz to, kas jau paveikts pieaugušo izglītības jomā novadā, gan salikt akcentus, kam jāpievērš uzmanība turpmāk attīstot pieaugušo izglītības jomu novadā,” uzsver Izglītības un sporta pārvaldes Izglītības nodaļas vadītāja Oksana Vanaga.
Semināra rezultātā izstrādātās novada mūžizglītības kultūras stiprināšanas iestrādnes tiks pakāpeniski ieviestas novada pieaugušo izglītības jomā, nodrošinot, ka iegūtā pieredze kļūst par stabilu pamatu nākotnes pieaugušo izglītības pakalpojuma attīstībai.
Ar informāciju par projektā īstenotajām mobilitātēm var iepazīties šeit.
Darbsemināra galerija skatāma šeit.
Projekts “Izglītības iestāžu vadītāju profesionālo kompetenču pilnveide ilgtspējīgas attīstības pamatprincipu ieviešanai skolās”
Projekta Nr.: 2024–1‑LV01-KA122-SCH-000221182
Projekta īstenošanas laiks: 01. 06. 2024.–31. 08. 2025.
Projektam piešķirtais finansējums: 57 720 eiro

Projektā sagaidāmie rezultāti:
- izglītības jomas līderu gūtās starptautiskās pieredzes pārnese novada izglītības iestāžu ikdienas darbā;
- ilgtspējīgas attīstības rīcības plānu izstrāde un ieviešana izglītības iestādēs Siguldas novada pašvaldībā;
- vienotu vadlīniju izstrāde un ieviešana ilgtspējīgas attīstības pamatprincipu integrēšanai Siguldas novada pašvaldības izglītības iestādēs;
- starptautiskās sadarbības sekmēšana, t.sk. projektu izstrāde;
- dalībnieku profesionālo un personīgo individuālo kompetenču pilnveide.
Siguldas novada izglītības iestāžu vadītāji un Izglītības un sporta pārvaldes speciālistiapmeklēja Karintijas reģionu Austrijā darba ēnošanas vizītē, kas norisinājās 2024.gada septembra izskaņā. Vizītes mērķis bija sekmēt skolu vadības personāla profesionālo kompetenču pilnveidi, gūstot starptautisku pieredzi, kas ir fokusēta uz ilgtspējīgu attīstības mērķu sasniegšanu izglītības ieguves nodrošināšanas procesā, kā arī iepazīt un apgūt ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanas veidus un prakses.

Darba ēnošanas vizītes ietvaros mobilitātes dalībniekiiepazinās ar organizācijas BVÖ GmbH darbības mērķiem un virzieniem. Neformālā gaisotnē ar organizācijas pārstāvjiem tika diskutēts par vispārizglītojošo skolu lomu šodien un rīt, kā arī par izglītības jomas līderu lomu darba tirgus attīstības sekmēšanai.
Izglītības jomas profesionāļi četru dienu laikā apmeklēja dažādas Karintijas reģiona izglītības iestādes, gūstot ieskatu Austrijas izglītības iestāžu ikdienas darbā, t.sk. administrēšanas procesu norisēs un iepazina reģiona izglītības sistēmu kopumā. Tika apmeklēts Santveitas izglītības centrs, izglītības iestādes Althofenā un privātā pirmsskolas izglītības iestāde Sankt Donatā. Tāpat pieredze tika gūta De La Tour skolā Klāgenfurtē, kur mācību process tiek organizēts, izmantojot Montesori pieeju.

Lai gūtu ieskatu karjeras izglītības jomā, tika apmeklēts Karintijas reģiona karjeras centrs (TCC – Testcenter Carinthia), kas ir unikāls Eiropā un nodrošina karjeras pakalpojumus jauniešiem un pieaugušajiem, kas nonākuši karjeras izvēles priekšā. Karjeras centrā ir izstrādātas atbalsta programmas darba meklētājiem, kur var noskaidrot indivīda karjerai atbilstošās prasmes, personības stiprās puses un talantus. Turklāt Karjeras centrs veicina uzņēmumu un kvalificētu speciālistu un potenciālo darba ņēmēju sadarbību.
Mobilitātes dalībniekiem bija iespēja ielūkoties autArKademie centra darbībā, kas sekmē dzīvei un darba tirgum nepieciešamo prasmju apguvi cilvēkiem, kam ir nepieciešams papildus atbalsts integrācijai sabiedrībā.
Lai iepazītu Karintijas reģionam raksturīgo kultūrdaudzveidību, mobilitātes dalībniekiem tika nodrošināta iespēja apmeklēt Taggenbrunnas pili un doties pārgājienā pa Čepas aizu.
Mobilitātes dalībnieku atziņas darba ēnošanas vizītes noslēgumā:
- Valsts līmenī ir konkrēts mērķis, ko attiecina uz izglītību jomu — nodrošināt, ka skolēns attīsta un pilnveido savas stiprās puses. Valsts un reģionu ietvaros ir vienots redzējums par izglītības jomu, tās sasniedzamajiem rezultātiem. Ir skaidri definēti darbības virzieni rīcības mērķu un rezultātu sasniegšanai. Tādējādi tiek nodrošināta ilgtspējīga un pārdomāta izglītības iestāžu darbība reģionā.
- Reģiona vajadzībām atbilstošs, pārdomāts un sakārtots skolu tīkls ļauj nodefinēt skaidrus, vienotus mērķus izglītības iestādēm, radot pārdomātu resursu (t.sk. cilvēkresursu) izmantošanu un nodrošinot kvalitatīvu izglītības ieguves pakalpojumu reģionā.
- Izglītības procesa organizēšanā būtiska vērība tiek pievērsta drošas mācīšanās vides nodrošināšanai skolēniem, kas ir viens no priekšnosacījumiem kvalitatīvas izglītības ieguvei. Mācību process izglītojamiem tiek organizēts iesaistot viņus praktiskās nodarbībās – mācoties darot. Tas sekmē skolēnu motivāciju iesaistīties izglītības ieguves procesā un vienlaicīgi sagatavo viņus iesaistei darba tirgū.
- Būtisks resurss iegūtās izglītības pēctecībai ir reģionā piedāvātais karjeras atbalsta pakalpojums. Tas ir tiešais tilts starp darba ņēmēju (skolēnu) un darba devēju. Notiek sistēmiska un regulāra sadarbība starp reģiona karjeras atbalsta pakalpojuma sniedzēju un izglītības iestādēm.
Mobilitātes dalībnieku gūtā pieredze Karintijas reģionā, Austrijā ir jauna iedvesma novada izglītības jomas profesionāļu tālākajam darbam. Tāpat šī pieredze veicinās starptautiskās sadarbības stiprināšanu un būs atbalsts efektīvu ilgtspējīgu rīcību nodrošināšanai Siguldas novada izglītības iestādēs.

Siguldas novada izglītības iestāžu līderi un Izglītības un sporta pārvaldes profesionāļi piedalās programmas Erasmus+ projektā, kura mērķis ir pilnveidot un apgūt jaunas kompetences un gūt starptautisku pieredzi, lai veidotu iekļaujošāku un ilgtspējīgāku mācību vidi. Kursi Horvātijā mobilitātes dalībniekiem sniedza iespēju iepazīt dažādas pieejas un praksi, kas sekmē ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanu izglītības ieguves procesā.

Mobilitātes dalībniekiem no Latvijas un Lietuvas piecu dienu kursu programma tika veidota tā, sniegtu zināšanas un praktiskās iemaņas par:
- Iekļaujošu un ilgtspējīgu izglītību. Kursu dalībniekiem tika veidota izpratne par iekļaujošu izglītību un ilgtspējas principiem, kā arī to nozīmi mūsdienu izglītības sistēmā.
- Skolēnu ar dažādām vajadzībām jēgpilna līdzdalību mācību procesā. Tika iepazītas pieejas, kā pielāgot mācību procesu, lai atbilstu katra skolēna individuālajām vajadzībām, nodrošinot visiem vienlīdzīgas iespējas.
- Ilgtspējas integrēšanu mācību procesā. Mobilitātes dalībnieki iepazina dažādus vides izglītības piedāvājumus skolās, kas veiksmīgi ievieš ilgtspējīgu praksi. Gūtā pieredze sniedz jaunas ierosmes novada izglītības jomas profesionāļiem videi draudzīgu ieradumu dažādošanai Siguldas novada izglītības iestādēs.
- Radošuma, kritiskās domāšanas un problēmu risināšanas veicināšanu: kursu ietvaros tika attīstītas novada izglītības jomas līderu prasmes, kas nepieciešamas, lai veidotu inovatīvas un ilgtspējīgas mācību pieejas.
Kursu noslēgumā dalībnieki no Latvijas un Lietuvas izstrādāja rīcības plānus apgūto stratēģiju ieviešanai izglītības iestādēs, veicinot pieredzes apmaiņu un sadarbību ar kolēģiem.
Šī iniciatīva apliecina Siguldas novada izglītības jomas apņemšanos nodrošināt augstu izglītības kvalitāti, kas ir vērsta uz nākotnes izaicinājumiem un ilgtspējīgu attīstību.

Programma Erasmus+ ir ES iniciatīva un atbalsta rīks izglītības, apmācību, jaunatnes un sporta jomās Eiropā. Tā sniedz iespēju dalībniekiem uzlabot prasmes un zināšanas, kā arī veicina starptautisko sadarbību.
Siguldas novada izglītības iestāžu vadītāji un Izglītības un sporta pārvaldes profesionāļi turpina attīstīt un pilnveidot kompetences ilgtspējīgas attīstības jomā. Programmas Erasmus+ īstenotajā projektā, mobilitātes dalībnieki guva starptautisku pieredzi kursos “Environmental Education in Finland: the Eco-Social Approach”. To ietvaros dalībnieki apguva zināšanas un prasmes, kas nodrošinās inovatīvu un ilgtspējīgu pieeju un metožu izmantošanu mācību procesā izglītojamiem Siguldas novada izglītības iestādēs, sekmējot viņu individuālo mijiedarbību ar dabu, atbildīgu patērētāja uzvedību un aktīvo pilsonību.

Kursu norises formāts tika veidots kā interaktīva un sadarbību veicinoša mācību vide, kurā mobilitātes dalībnieki no Latvijas, Ungārijas, Īrijas, Itālijas un Rumānijas iesaistās diskusijās, problēmu risināšanas uzdevumos un pieredzes apmaiņā. Galvenais mērķis bija sniegt praktiskas zināšanas un iedvesmu, lai atgriežoties mītnes valstī, izglītības jomas profesionāļi varētu efektīvi ieviest apgūtās pieejas un metodes savā ikdienas darbā. Starptautiskā grupā dalībniekiem bija iespēja iepazīt Somijas aktuālo pieredzi, kas fokusējas uz šādiem galvenajiem izglītošanas virzieniem:
- Skolēna mijiedarbība ar dabu. Mobilitātes dalībnieki apguva praktiskas metodes, kā sekmēt mijiedarbību starp skolēniem un dabu, izmantojot mācību vidi ārpus ierastās klases telpas, piemēram, mežā.
- Atbildīgs patērētājs. Interaktīvu darbnīcu formātā tika aktualizēti ilgtspējīgas attīstības un atbildīga patēriņa jautājumi. Minētā pieeja kā mācību forma dod iespēju izprast, kā ilgtspējīgas attīstības un atbildīga patēriņa tēmas jēgpilni integrēt mācību procesā, veicinot skolēnos apzinātas izvēles.
- Aktīvā līdzdalība. Iepazīstot dažādus teorētiskos aspektus un gūstot praktisku pieredzi,izglītības jomas profesionāļi pilnveidoja kompetences, kā veicināt izglītojamo aktīvo līdzdalību un sekmēt viņu ekosociālo domāšanu. Mācību procesā pilsētvide tika izmantota kā mācīšanās rīks.

Siguldas novada izglītības profesionāļu atziņas pēc dalības mobilitātē Somijā:
- Skolēniem Somijā tiek mācīts, kā veidot ilgtspējīgas attiecības ar dabu un vidi, mācību process tiek organizētas dabā un tas palīdz mijiedarbojoties ar to. Somijā tiek domāts par vides labklājību un ilgtspējīgiem pilsētvides risinājumiem.
- Personīgā atklāsme bija Eko-emocijas. Tās atspoguļo mūsu pieredzi attiecībā uz vidi, dabu un klimatu, kā arī aptver plašu sajūtu klāstu par vides stāvokli un nākotni. Svarīgi ir izglītot sabiedrību par vides jautājumiem un ilgtspējīgas attīstības principiem, lai mēs varētu nodrošināt veselīgu un dzīvotspējīgu nākotni mūsu planētai. Būtiska loma ir jauniešiem, skolēniem — viņiem ir liela iespēja ietekmēt sabiedrības attieksmi pret vidi, tāpēc izglītības iestādes uzdevums ir viņus izglītot šajos jautājumos.
- Vides izglītība ir dzīvesveids, kas jāveido aktīvs jau no pirmsskolas vecuma.

Šī iniciatīva apliecina Siguldas novada izglītības jomas profesionāļu apņemšanos nodrošināt mūsdienīgu, kvalitatīvu un uz ilgtspēju vērstu izglītību visos izglītības ieguves līmeņos.




Siguldas novada izglītības iestāžu līderi un Izglītības un sporta pārvaldes speciālisti piedalījās programmas Erasmus+ projekta mobilitātē — darba ēnošanas vizītē Austrijā. Vizītes mērķis bija pilnveidot profesionālās kompetences, gūstot starptautisku pieredzi ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanai izglītības jomā un iepazīstot videi draudzīgas prakses, ko varētu integrēt Siguldas novada izglītības iestādēs.

Vizītes laikā delegācija tikās ar dažādu izglītības iestāžu pārstāvjiem, sākot no pirmsskolas līdz augstskolai, kā arī profesionālās izglītības centriem. Tika apmeklēts un iepazīta pieredze šādās vietās:
- Erasmus nams: Atklāšanas ceremonija un tikšanās ar BVÖ GmbH direktori Aldonu Bīdermani, lai pārrunātu tēmu “Mūsdienu skola – resurss nākotnes darba tirgum”.
- Izglītības iestādes: Tika apmeklētas un pārrunāta pieredze bafep KÄRNTEN Bundes-Bildungsanstalt un Kolleg Kindergarten, Vollkschule, Neue Mittelschule, Abendschule un Berufsschule, iegūstot padziļinātu izpratni par dažādu līmeņu izglītības sistēmu Austrijā.
- Speciālās izglītības centri: Dalībnieki apmeklēja Come IN Klagenfurt, iepazīstoties ar iekļaujošās izglītības praksi.
- Karjeras un tehnoloģiju centri: Vizītes ietvaros tika apmeklēts Karjeras izglītības centrs (Berufsorientierung Zentrum, Testcenter Carinthia TAZ) un Valahes Tehnoloģiju parks (Tpv villach technologiepark), kur tika diskutēts par izglītības un ekonomikas saikni.

Mobilitātes – darba ēnošanas dalībnieki atzīst, ka gūtā pieredze ir iedvesmojoša un praktiski pielietojama izglītības jomā Siguldas novadā. Kā galvenie secinājumi tika izceltas šādas jomas:
- Vides izglītība un ilgtspējība: Austrijā tiek plaši popularizētas ekoskolas un “zaļās skolas”, kur vides politikas izstrādē aktīvi iesaistās gan skolēni, gan pedagogi. Ilgtspējīgs dzīvesveids tiek mācīts kā ikdienas izvēļu jautājums, piemēram, samazinot plastmasas patēriņu un izvēloties vietējos produktus. Būtiska nianse ir viedierīču lietošanas ierobežošana izglītības iestādēs.
- Ģimenes vērtības: Pirmsskolas izglītībā liels uzsvars tiek likts uz ģimenes vērtībām, kas palīdz veidot bērnos atbildības sajūtu par savas skolas un valsts vērtībām, tai skaitā vides izglītībā.
- Izglītības kvalitāte: Tika secināts, ka augstai izglītības kvalitātei ir nepieciešams pietiekams skaits labu speciālistu. Svarīga ir teorijas sasaiste ar praksi, kas tiek īstenota profesionālās izglītības iestādēs.

Šī darba ēnošanas vizīte ir vēl viens solis Siguldas novada izglītības sistēmas pilnveidošanā, lai tā kļūtu vēl inovatīvāka, ilgtspējīgāka un labāk sagatavotu jauniešus nākotnes darba tirgum.

Siguldas novada izglītības iestāžu vadītāji un Izglītības un sporta pārvaldes speciālisti ir pilnveidojuši profesionālās kompetences kursos “Ekocentriskā pieeja: ilgtspējas ieviešana izglītībā” (The Ecocentric Approach: Introducing Sustainability in Education), kas norisinājās Berlīnē, Vācijā, ES programmas Erasmus+ ietvaros. Šī pieredze dalībniekiem no Latvijas, Horvātijas, Turcijas, Nīderlandes un Spānijas sniedza jaunas zināšanas un praktiskas iemaņas, lai integrētu ilgtspējas principus ikdienas mācību procesā un skolu pārvaldībā.

Kursu mērķis bija parādīt, kā ilgtspēja korelē ar dažādiem mācību priekšmetiem un kā izglītības jomas profesionāļi var palielināt skolēnu izpratni par vides jautājumiem, motivējot viņus kļūt par aktīviem ilgtspējas aizstāvjiem. Mobilitātes dalībnieki apguva prasmes kā:
- veicināt kritisko domāšanu patērētājiem. Mobilitātes dalībnieki apguva pieejas un metodes, kuras izmantot mācību procesā skolēniem, runājot par materiālu atkārtotu izmantošanu (reuse) un veidojot radošus projektus. Būtisks uzsvars tika likts principam no lineāras uz apļveida ekonomiku.
- novērtēt ilgtspēju skolā. Dalībnieki apguva pieejas un metodes, kas ļauj novērtēt skolas ilgtspēju noteiktā laika periodā un palīdz izstrādāt pārmaiņu plānus, lai padarītu mācīšanas un mācīšanās procesu videi draudzīgāku un ilgtspējīgāku.
- integrēt ilgtspēju mācību saturā: Kursu laikā tika izstrādāti starpdisciplināri projekti, kas parāda, kā ilgtspējas tēmas var iekļaut jebkurā mācību priekšmetā.
“Gūtā pieredze apliecināja, ka ilgtspējīga attīstība ir visaptverošs process, kas nenozīmē tikai ekoloģisko jautājumu risināšanu, bet tā ietver arī sociālās iekļaušanas un ekonomiskos aspektus,” atzīst viens no dalībniekiem.

Šī iniciatīva ir vēl viens solis, lai stiprinātu Siguldas novada apņemšanos nodrošināt augstu izglītības kvalitāti, kas sagatavo nākamās paaudzes ilgtspējīgai un atbildīgai dzīvei.

Siguldas novada izglītības iestāžu vadītāji un Izglītības un sporta pārvaldes speciālisti Briselē piedalījās ES programmas Erasmus+ projekta ietvaros organizētajos kursos “Mērķtiecīga vadība: iekšējās attīstības mijiedarbība ar globālajām ilgtspējīgas attīstības rīcībām” (Purpose-Driven Leadership: Connecting Inner Development with Global Sustainable Actions).

Mācību mērķis bija dalībniekus iedvesmot un sniegt praktiskus rīkus, lai izglītības jomas līderi no Latvijas, Vācijas, Portugāles un Francijas spētu savu vadības pieredzi sasaistīt ar Iekšējās attīstības mērķiem (Inner Development Goals – IDGs) un Ilgtspējīgas attīstības mērķiem (Sustainable Development Goals – SDGs). Kursu laikā mobilitātes dalībnieki guva priekšstatu par to kā veidot izglītības iestādes nākotnes vīziju skaidri definējot darbības mērķi. Tāpat tika veidota izpratne par empātijas sekmēšanas nozīmīgumu izglītojamiem mācību procesa laikā un kā virzīt izglītības iestādes darbu, balstoties uz empātijas veicināšanas pieeju. Tāpat dalībnieki apguva prasmi kā iedvesmot kolēģus un izglītojamos kļūt par globāliem un aktīviem līdzcilvēkiem ilgtspējīgas attīstības kontekstā.
Kursu aktivitātes ietvēra pašrefleksijas sesijas, praktisku rīku izmantošanu izglītības iestādes ilgtspējīgas attīstības vīzijas veidošanai un pieejas, lai globālos ilgtspējīgas attīstības mērķus integrētu skolu ikdienas vadībā. Dalībnieki iepazina arī citu Eiropas valstu kolēģu veiksmes stāstus, kas sekmīgi ir īstenojuši vai turpina ieviest projektus, kas sekmē ilgtspējīgas attīstības rīcības izglītības iestādēs.
Kursu noslēgumā dalībnieki izstrādāja konkrētus rīcības plānus savu skolu ilgtspējīgai attīstībai, saņemot vērtīgu atgriezenisko saiti no Eiropas kolēģiem. Mācības sniedza ne tikai jaunas zināšanas un prasmes, bet arī aktualizēja nepieciešamību sekmēt personīgo un profesionālo vērtību mijiedarbību ar globālām ilgtspējīgas attīstības iniciatīvām.

Mobilitātes dalībnieki akcentē, ka ilgtspējīgu attīstību ir rūpīgi jāplāno, analizējot esošo situāciju un saprotot, kāds ir tās mērķis. Emociju atlants ir lielisks rīks, kas var būt atbalsts, lai atpazītu un izprastu skolas kolektīva darbības mērķus, kā arī sniegt atbalstu skolas ilgtspējīgas attīstības stratēģijas izstrādē.
Gūstot starptautisku pieredzi, Siguldas novada profesionāļi veido izglītības vidi, kas ir ne tikai akadēmiski spēcīga, bet arī ilgtspējīga, iekļaujoša un ar skaidru mērķi.

Novada izglītības iestāžu vadītāji un Izglītības un sporta pārvaldes speciālisti ir guvuši pieredzi kursos “Mākslīgā intelekta papildinātas mācīšanās pieredzes: izglītības nākotne” (AI-Enhanced Learning Experiences: The Future of Education), kas norisinājās Prāgā, Čehijā, ES porgrammas Erasmus+ projekta ietvaros. Kursu galvenā tēma bija mākslīgais intelekts (MI) un tā pieaugošā loma izglītībā, ekonomikā un sabiedrībā kopumā.

Apmācību mērķis bija sniegt mobilitātes dalībniekiem no Latvijas, Maltas, Grieķijas, Spānijas, Vācijas un Japānas izpratni par mākslīgā intelekta lomu izglītības jomas vadībā, kā arī veicināt apgūt prasmes automatizēt dažādus izglītības jomas uzdevumus, izmantojot mākslīgā intelekta rīkus. Kursi aptvēra plašu tēmu loku, sākot no mākslīgā intelekta darbības principiem līdz tā praktiskai pielietošanai mācību procesa organizēšanā:
- mākslīgais intelekts un cilvēka intelekts. Mobilitātes dalībnieki salīdzināja cilvēka un mākslīgo intelektu, izprotot, kā mākslīgais intelekts var būt noderīgs cilvēka spējas, nevis tās aizstāt.
- mākslīgā intelekta izmantošana skolās. Tika iepazītas pieejas, kā rosināt pedagogus mākslīgo intelektu mācību procesa organizēšanā, kā arī kuras mākslīgā intelekta platformas un rīki ir piemērotākie mācību procesa organizēšanā.
- digitālā pratība. Mobilitātes dalībniekiveidoja digitālās pratības plānu savām skolām, ņemot vērā aspektu, ka spēja kritiski izvērtēt informācijas patiesumu kļūst arvien nozīmīgāka.
- izglītības iestāžu vadība mākslīgā intelekta attīstības gadsimtā. Kursu ietvaros tika diskutēts par to, kā efektīvi izglītot jauno paaudzi (Gen Z), kas pastāvīgi ir pakļauta tehnoloģiju ietekmei. Tika apgūtas praktiskas iemaņas kā optimizēt ikdienas darbu.
Mobilitātes dalībnieki uzsver, ka kursos gūtā pieredze apstiprināja, ka mākslīgais intelekts ir ne tikai nākotne, bet jau neatņemama tagadnes sastāvdaļa.
Tāpat viens no kursu dalībniekiem uzsver, ka mākslīgā intelekta izmantošana izglītībā sniedz būtiskas iespējas mācību procesa individualizēšanai, aktīvākai skolēnu iesaistei un skolotāju profesionālajai izaugsmei. Vienlaikus tā rada izaicinājumus saistībā ar vienlīdzīgu piekļuvi rīkam, datu privātumu un ētiskiem apsvērumiem.

Tika secināts, ka mākslīgam intelektam ir jābūt drošam un ilgtspējīgam rīkam, kas papildina, nevis aizvieto skolotāja lomu izglītības sistēmā. Apmācības mudināja pārskatīt esošos domāšanas paradumus un attieksmi pret tehnoloģijām, kā arī apliecināja nepieciešamību izglītības iestādēm veidot mākslīgā intelekta izmantošanas ētikas vadlīnijas.
Šī pieredze kalpos par pamatu, lai Siguldas novadā turpinātu attīstīt inovatīvu un mūsdienu prasībām atbilstošu ilgtspējīgu izglītības sistēmu.

Noslēdzoties programmas “Erasmus+” projektam “Izglītības iestāžu vadītāju profesionālo kompetenču pilnveide ilgtspējīgas attīstības pamatprincipu ieviešanai skolās” (2024–1‑LV01-KA122-SCH-000221182) novada izglītības iestāžu līderi un Izglītības un sporta pārvaldes profesionāļi tikās izbraukuma darbseminārā Eduarda Veidenbauma muzejā “Kalāči”, lai izvērtētu mobilitātēs gūto pieredzi un kopīgi izstrādātu ilgtspējīgas iniciatīvas, kas stiprinās izglītības kvalitāti un attīstību novadā.
Darbsemināra dalībnieki muzejpedagoģes Baibas Rozes vadībā sākotnēji iepazina un piedzīvoja Eduarda Veidenbauma muzeja piedāvātās ilgtspējīgas mūžizglītības programmas.
Seminārā tika aktualizēta pieredze, kas iegūta starptautiskajās mobilitātēs, kā arī apspriesti praktiski risinājumi, lai ieviestu jaunas pieejas mācību procesā, vadības darbā un skolu sadarbības stiprināšanā. Līderi un profesionāļi vienojās par konkrētām rīcībām, kas veicinās inovāciju, ilgtspējību un pedagogu profesionālo izaugsmi.
Galvenie darbsemināra akcenti: starptautiskās pieredzes izmantošana vietējā izglītības vidē; ilgtspējīgu rīcību un iniciatīvu izstrāde novada izglītības iestādēm;
sadarbības stiprināšana starp skolu vadītājiem un pārvaldes profesionāļiem; praktisku darbsemināru rezultāti kā pamats turpmākai izglītības kvalitātes celšanai.
“Šis projekts ļāvis mūsu izglītības iestāžu vadītājiem un jomas profesionāļiem ne tikai gūt jaunas zināšanas un redzējumu ārvalstīs, bet arī vienoties par ilgtspējīgiem risinājumiem, kas palīdzēs stiprināt skolēnu, pedagogu un skolu attīstību ilgtermiņā,” uzsver Izglītības un sporta pārvaldes Izglītības nodaļas vadītāja Oksana Vanaga.
Semināra rezultātā izstrādātās iniciatīvas tiks pakāpeniski ieviestas novada izglītības iestādēs, nodrošinot, ka iegūtā pieredze kļūst par stabilu pamatu nākotnes attīstībai.
Darbsemināra noslēgumā, tā dalībniekiem bija iespēja noklausīties Agra Starta īslekciju “No stresa līdz mieram”.
Ar informāciju par projektā īstenotajām mobilitātēm var iepazīties šeit.
Darbsemināra galerija skatāma šeit.