Lai uzlabotu nodokļu maksātāju datu aizsardzību un drošību, no 2026. gada 1. janvāra Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmai (EDS) varēs pieslēgties tikai ar drošiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem – Smart-ID (kvalificēto versiju), elektronisko identifikācijas karti (eID), drošu elektronisko parakstu (eParaksts vai eParaksts mobile) vai noteiktu internetbanku autentifikācijas rīkiem.

Valsts ieņēmumu dienesta izsniegto lietotājvārdu un paroli turpmāk drīkstēs izmantot tikai tie Elektroniskās muitas datu apstrādes sistēmas lietotāji, kuri muitas deklarāciju datu apmaiņu nodrošina, izmantojot lietojumprogrammu saskarni API (Application Programming Interface), kā arī tie ārvalstnieki bez tiesiskas saites ar Latviju, kuri nevar saņemt kādu no drošajiem autentifikācijas rīkiem.

Valsts ieņēmumu dienests aicina savlaicīgi sagatavoties pārmaiņām un pārbaudīt savas iespējas nodrošināt pieslēgšanos EDS:

  • ja EDS lietotājs ir juridiska persona, jāpārliecinās, ka nodrošināta piekļuve EDS ar kādu no drošajiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem, tostarp arī pilnvarotajai personai, kura kārto uzņēmuma grāmatvedību un iesniedz dokumentus EDS;
  • ārpakalpojuma grāmatvežiem un finanšu pakalpojumu sniedzējiem jāpārliecinās, vai tiem ir pieejams kvalificēts elektroniskās identifikācijas līdzeklis (Smart-ID, eID, eParaksts vai internetbanku autentifikācija) un vai klienti tos ir reģistrējuši kā EDS profila lietotāju un pilnvarojuši dokumentu sagatavošanai/iesniegšanai;
  • ja EDS lietotājs ir privātpersona, kam nav pieejams kāds no drošajiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem, Valsts ieņēmumu dienests aicina pilnvarot uzticamu personu, kurai ir pieejami šie līdzekļi un kura turpmāk varētu personas vārdā iesniegt dokumentus EDS.

Pilnvarai nav jābūt notariāli apliecinātai, un to var iesniegt:

  • elektroniski EDS;
  • klātienē Valsts ieņēmumu dienesta klientu apkalpošanas centros vai valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros. Valsts ieņēmumu dienesta kontaktinformācija ir atrodama šeit;
  • nosūtot, parakstītu ar drošu elektronisko parakstu, uz e‑pasta adresi vid@vid.gov.lv vai eAdresi.

Pilnvaru paraugi pieejami Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļvietnē sadaļā “Noderīgi” – “EDS” – “Iesniegumi un pilnvaras” – “Pilnvara elektroniski iesniegt deklarācijas un informatīvās deklarācijas Valsts ieņēmumu dienestā”.

Tāpat fiziskās personas var iesniegt VID “Gada ienākumu deklarāciju”, veikt izmaiņas “Algas nodokļu grāmatiņā”, kā arī saņemt konsultācijas par VID pakalpojumiem visos Siguldas novada klientu apkalpošanas centros:

  • VPVKAC Siguldā, Raiņa ielā 3 (tālruņa numurs 80000388);
  • VPVKAC Allažos, Birzes ielā 4 (tālruņa numurs 66954996);
  • VPVKAC Inčukalnā, Atmodas ielā 4 (tālruņa numurs 66954820);
  • KAC Gaujā, Centra iela 6 (otrdienās);
  • VPVKAC Raganā, Parka ielā 1 (tālruņa numurs 66954866);
  • KAC Inciemā, Anšlava Eglīša iela 5 (trešdienās);
  • VPVKAC Mālpilī, Nākotnes ielā 1 (tālruņa numurs 66954868);
  • KAC Sidgundā, Zvaigžņu iela 5–16 (ceturtdienās);
  • VPVKAC Morē, Siguldas ielā 11 (tālruņa numurs 66954917);
  • VPVKAC Lēdurgā, Emīļa Melngaiļa iela 2 (tālruņa numurs 66954997).

Plašāka informācija par izmaiņām pieejama sadaļā “Aktualitātes” – “Jaunumi” – “No nākamā gada pieslēgšanās VID EDS – tikai ar drošiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem”.